ETICKÝ KODEX ZAMĚSTNANCŮ GYMNÁZIA PRACHATICE
Preambule
Etický kodex (dále jen „Kodex“) navazuje na standardy chování a jednání zaměstnanců Gymnázia, Prachatice, Zlatá stezka 137, které jsou stanoveny zákoníkem práce, platnými právními a vnitřními předpisy. Cílem Kodexu je chránit základní pravidla slušného chování s ohledem na podmínky morálnosti a podporovat takové etické hodnoty, které vycházejí z principu lidské důstojnosti. Tento princip respektuje a uznává všechny lidi jako jedinečné a rovnocenné bytosti. Je třeba, aby každý ve svém jednání bral v úvahu, že druzí lidé, žáci, rodiče či zaměstnanci mají lidské potřeby, práva, svobody a zájmy jako on sám.
Kodex akceptuje specifiku práce učitele ve smyslu pomáhající profese. To klade vysoké nároky na osobnostní profil učitele a jeho mravní postoje a vyžaduje jedince s ukotvenými morálními postoji a citlivou otevřeností pro potřeby žáků. Přikládáme velký význam morálním zásadám stejně jako odbornému profilu každého zaměstnance.
Kodex oceňuje důležitost dobrých kolegiálních vztahů a předkládá etické dimenze chování učitelů vůči žákům, rodičům, zaměstnancům, veřejnosti a škole. Ctíme tak transparentní vzájemnou komunikaci s respektem k lidské důstojnosti, usilujeme o vytvoření atmosféry důvěry a diskrétnosti pro zaměstnance i žáky. V lidské rovině nám jde zejména o to, aby každé mravní a jiné hodnocení se týkalo prvotně jednání, nikoli osoby nebo instituce.
Etickým kodexem jasně vyslovujeme požadavky, které tvoří náplň obecné etiky. Z široké škály možných aplikací obecné etiky jsou uvedeny ty příklady, které se týkají lidského jednání v běžné každodenní praxi a představují specifický zájem, jakým je etika práce učitele.
Článek 1: Ve vztahu k veřejnosti
- Jsme vůči škole loajální a vhodně ji svým jednáním, vystupováním i zevnějškem reprezentujeme navenek. Nešíříme na veřejnosti interní informace.
- Respektujeme ochranu osobních a firemních dat. Nešíříme interní informace, a to ani na sociálních sítích.
- Nezaměňujeme hodnocení konkrétního jednání osoby za celkové hodnocení dané osoby nebo instituce.
Článek 2: Ve vztahu k ostatním zaměstnancům školy
- Ctíme dobré mezilidské vztahy v rámci celého týmu zaměstnanců školy. Podporujeme korektní a spolupracující prostředí.
- Případné konflikty řešíme věcně a konstruktivně, nikoli osobně. Vždy volíme osobní a adresnou komunikaci.
- Respektujeme odsouhlasená rozhodnutí. Své výhrady k problémům vyjadřujeme pouze v interní diskusi.
- Respektujeme znalosti a zkušenosti kolegů a ostatních zaměstnanců školy. Nezasahujeme do jejich kompetencí. Znevažování jiných předmětů a protežování svých je neakademické a vede k zbytečnému napětí ve sboru.
- V nepřítomnosti kolegů nekritizujeme, nezvažujeme ani nehodnotíme jejich názory, hodnoty a soukromí.
- Jsme otevření pro konstruktivní, přímou a dobře míněnou kritiku.
- Nepodléháme falešné kolegialitě a stavovské sounáležitosti. Pokud jsme svědkem neodbornosti kolegy, jeho nesprávného či nespravedlivého chování, diskriminace či jiného negativního jevu, konfrontujeme tuto situaci s dotyčným kolegou.
- Nekritizujeme a neznevažujeme práci kolegů v jejich nepřítomnosti.
Článek 3: Ve vztahu k žákům
- Respektujeme osobnost žáka, jeho životní hodnoty, duchovní potřeby, intimitu, jeho zdravotní stav, rodinné zázemí a životní situaci.
- Nad žáky se nepovyšujeme. Přistupujeme k nim s vědomím, že jsou vybaveni dílčími schopnostmi, talentem a intelektem, ale chybí jim životní zkušenosti.
- Nikdy nezneužíváme svého postavení vůči žákům.
- Nikdy nevystavíme žáka lidskému ponížení a neúměrnému psychickému zatížení.
- Komunikujeme a jednáme se žáky taktně, korektně a otevřeně. Nevystavujeme je ironii a zesměšňování.
- Jsme spravedliví a aplikujeme rovný přístup ke všem žákům.
- Negativní hodnocení vztahujeme ke konkrétnímu chování či výkonu, ne přímo k osobě jedince.
- Před žáky nikdy neřešíme vnitřní záležitosti školy, ani osobní problémy své či kolegů.
- Zachováváme důvěrnost informací o žácích a zachováváme mlčenlivost o skutečnostech, o nichž jsme se dozvěděli v souvislosti s výkonem svého povolání.
- Srozumitelným způsobem a taktně informujeme žáka a jeho zákonné zástupce o výsledcích žákovy školní práce.
- Užíváme kázeňské prostředky s obezřetností a s taktem, vždy s přihlédnutím k individuálnímu případu a konkrétní situaci. Neuplatňujeme princip kolektivní viny, respektujeme přirozenou žákovskou solidaritu a nepodporujeme pedagogicky neoprávněnou denunciaci a nekolegialitu (např. žalování, donášení, pověřování žáků dozorem nad spolužáky).
Článek 4: Ve vztahu k sama sobě
- Uvědomujeme si, že psychická a fyzická vyrovnanost je přímo úměrná kvalitě naší práce, a proto si pro ni vytváříme podmínky včetně žádosti o pomoc (a naopak).
- Snažme se únavu, špatnou náladu, osobní problémy nechat před školou. Jsme profesionálové.
- Dbejme na to, abychom nedělali věci, které kritizujeme u žáků.
- Za svou práci a rozhodování nevyžadujeme ani nepřijímáme dary, úsluhy, laskavosti či jiná zvýhodnění.
- Udržujeme si povědomí o odborném vývoji svého oboru a rozvíjíme svou profesní kvalifikaci.
Článek 5: Management
- Vedení školy i její pracovníci mají společný zájem na transparentní vzájemné komunikaci.
- Snažíme se soustavně utvářet atmosféru pravdivosti a vzájemné důvěry mezi zaměstnanci.